Samenleving

'Groene' marketeer start social network

Een duwtje in de rug...

Op 11 november, de dag van de duurzaamheid, lanceerde ondernemer Jan van Betten de website 'Nudge'. Nudge is een internetcommunity op het gebied van duurzaamheid. Idealisme of slimme marketing?

15 november 2010

Nudge (spreek uit: nutsj) betekent 'duw' of 'zetje'. In dit geval: een duwtje in de richting van duurzamer leven en consumeren. "Een enkel individu kan de samenleving niet duurzaam maken, maar veel individuen bij elkaar wel." Dat zei initiatiefnemer Jan van Betten in Baarn bij de lancering van de site. Van Betten liet zich inspireren door het boek Nudge.

Van Betten was jarenlang werkzaam in de tabaksindustrie en bij Reed Business op het gebied van marketing solutions. Hij weet hoe belangrijk informatie is voor bedrijven. "Veel consumenten willen graag duurzamer en socialer leven, maar hebben het gevoel dat ze in hun eentje geen verschil kunnen maken. Tegelijkertijd ontbreekt het mensen met een goed initiatief aan (commerciële) slagkracht en schaalgrootte. En bij de grote bedrijven is niet altijd bekend wat er onder de bevolking leeft. Die kloof wilde ik overbruggen met een interactieve internetcommunity."

Broedplaats

Bezoekers kunnen op de website hun gegevens achterlaten en daarmee een groene stip plaatsen op de kaart van Nederland. In de 'broedplaats' kunnen 'Nudgers' vervolgens hun ideeen en tips formuleren en op andere 'Nudges' stemmen. Bijvoorbeeld: 'Zet het gas onder de pasta uit en bespaar zo elke keer 7 minuten gas'. Of: 'Ondersteun vereniging de Windvogel en investeer in duurzame energie'.

Er is ook plaats op Nudge voor innovatieve ondernemers om hun duurzame producten onder de aandacht te brengen. Niet door middel van herkenbare reclame maar eveneens in de vorm van een Nudge. Zoals TonZon, een nieuw isolatieproduct. Bij voldoende stemmen gaat het Nudge-team het product of idee promoten door erover te schrijven op een persoonlijke en toegankelijke manier.  Van Betten: "We kunnen niet zeggen dat we hiervoor nooit geld zullen vragen, want dat is niet zo."

Duurzaamheidscriteria

Het begrip duurzaamheid is voor Van Betten overigens geen vastomlijnd begrip. Op de site staan dan ook geen duurzaamheidscriteria. "Wat duurzaam lijkt, is dat lang niet altijd," zegt Van Betten.  "Je moet er ook een beetje in geloven. We zijn trouwens nadrukkelijk geen actievoerders, we willen positief denken en niemand uitsluiten."

Een van de drie founding partners is de ING. Deze bank is echter niet bijzonder duurzaam. Althans, zo oordelen de initiatiefnemers van de eerlijk bankwijzer - Oxfam Novib, Amnesty International, Milieudefensie, FNV Mondiaal en de Dierenbescherming. Van Betten wil echter naar de toekomst kijken, niet naar het verleden. "Dit soort oordelen hangt nauw samen met de gekozen criteria. Die criteria kijken vaak jaren terug. En wie kiest de criteria? Bij voldoende Nudgers kunnen wij straks bedrijven relevante informatie verschaffen over wat consumenten belangrijk vinden. Daarmee kunnen ze hun beleid juist verduurzamen. En dat vind ik belangrijker dan met de vinger wijzen".

Privacy

Nudge streeft op dit moment vooral naar een zo groot mogelijke community, liefst 20.000 stippen voor het eind van het jaar. De teller staat inmiddels op ruim vijfduizend.

Wie een stip wil zetten en daarvoor een aantal gegevens over zichzelf prijsgeeft, hoeft op dit moment geen akkoordverklaring aan te vinken. Wel staat er een privacyverklaring op de site, weliswaar op drie hoog, zes achter. Hierin wordt mensen gewezen op het feit dat het privacybeleid later kan worden uitgebreid of gewijzigd. Maar dat moeten Nudgers dan wel zelf regelmatig controleren.

 


Janneke Donkerlo  Onderzoekende journalistiek  M 06 26898775  E   KVK 34368041

©2017